Hrvatska uskoro prelazi na potpuno digitalni sustav naplate cestarine pod nazivom Crolibertas, koji će vozačima omogućiti prolazak autocestama bez zaustavljanja na naplatnim kućicama. Implementacija projekta, koji će obuhvatiti sve autoceste pod upravljanjem Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb–Macelj, započinje sutra, 4. studenog, a prvi radovi kreću na autocesti A3 između Popovače i Novske, priopćili su iz HAC-a.
Prvi portali na A3
Na toj dionici bit će postavljeno prvih sedam portala novog sustava – tri izravno na trasi autoceste (Popovača – Kutina, Kutina – Lipovljani i Lipovljani – Novska) te četiri na ulazima kod sadašnjih naplatnih postaja. Radovi će se izvoditi u fazama, uz privremenu prometnu regulaciju, a povremeno i kratkotrajne obustave prometa zbog postavljanja konstrukcija. Sve aktivnosti predviđene su u večernjim i noćnim satima kako bi se izbjegle gužve.
Iz HAC-a upozoravaju vozače na potreban dodatni oprez i poštivanje signalizacije na dionicama gdje traju radovi.
Projekt vrijedan 80 milijuna eura
„Uvođenje Crolibertasa iznimno je tehnički i infrastrukturno zahtjevan projekt. Uključuje postavljanje 212 portala, naprednu IT opremu i uspostavu centara za obradu podataka. Dio opreme već je dopremljen u Hrvatsku i spreman za montažu“, navode iz Hrvatskih autocesta.
Projekt, vrijedan 79,9 milijuna eura bez PDV-a, financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a ugovor je potpisan sa zajednicom ponuditelja SkyToll (Slovačka) i TollNet (Češka).
Kako će funkcionirati novi sustav?
Sustav Crolibertas donosi potpunu automatizaciju naplate – bez fizičkih blagajni i bezgotovinskog plaćanja na naplatnim postajama. Naplata će se odvijati u slobodnom prometnom toku, putem elektroničkih uređaja (ENC, EENC) ili automatskog prepoznavanja registarskih pločica (APRP).
Vozači će moći:
-
koristiti ENC/EENC uređaj uz ugovor s koncesionarom,
-
ili se osloniti na APRP model, gdje sustav snima registarsku oznaku i naplatu obavlja naknadno.
Svi korisnici morat će biti registrirani u ESNC, nacionalni centar elektroničke naplate cestarine.
ENC ostaje – uz prilagodbe
Postojeći ENC uređaji i dalje će vrijediti, ali će biti usklađeni s novim pravilima. Za teška vozila (iznad 3,5 tone) ENC će biti obvezan, dok će za osobna vozila ostati opcionalan.
Novi sustav nadzora i vozila s rotirkama
Sustav će nadzirati posebna službena vozila s oznakom ESNC, bijele boje i s plavim rotirkama. Bit će opremljena čitačima tablica, komunikacijskim uređajima i displejima za davanje uputa vozačima.
Nadzornici će imati ovlasti zaustaviti vozilo, naplatiti penal, upozoriti vozača ili zatražiti napuštanje autoceste ako sustav utvrdi nepravilnost.
Kazne i penali
Vozač koji koristi autocestu bez registracije u sustavu morat će platiti iznos cestarine i zakonski penal od 120 eura. Ako se uplata ne izvrši u roku od 15 dana, slijedi prisilna naplata, uključujući i prekogranične postupke putem EUCARIS sustava.
Obveze stranih vozača
Strani vozači također moraju biti registrirani – teretna vozila i autobusi odmah po ulasku u zemlju, a osobna vozila i motocikli prije ulaska na autocestu. Crolibertas će biti kompatibilan s europskim ENC-om (EENC), što će omogućiti jednostavniju naplatu u cijeloj EU.
Izuzeci od plaćanja
Od plaćanja su oslobođena vozila vatrogasaca, policije, hitne pomoći, HGSS-a, Crvenog križa, državnih tijela, diplomatskih misija te osoba s invaliditetom, uz prethodnu registraciju u sustavu.
Početak primjene – studeni 2026.
Zakon koji regulira novi sustav trebao bi stupiti na snagu 1. studenog 2026., kada će Crolibertas u potpunosti zamijeniti postojeći model naplate. Do tada će ENC i fizička naplata ostati u prijelaznom razdoblju, a sustav će se postupno prebacivati na beskontaktni model.




