Iz radionice na zagrebačkom Žitnjaku uskoro će izići inovativno električno vozilo – MatanX, čija je karoserija izrađena od industrijske konoplje. Na krovu ima senzor koji detektira desetak različitih zagađivača zraka, dok se na bočnim stranama nalaze veliki ekrani namijenjeni reklamiranju lokalnih poduzetnika. Iza ovog projekta stoje Igor Kolovrat i njegov tim.
Osim što je konoplja korištena za izradu vanjskog dijela i senzora, vozilo ima čelično-aluminijsku konstrukciju, kao i posebno razvijenu nezapaljivu bateriju, motor, punjač i ostalu elektroniku. Baterija se puni za samo sat vremena, a unutar vozila bit će dostupni i USB priključci za punjenje mobilnih uređaja.
Iako je svrstan u kategoriju teških četverocikala, što sa sobom nosi manju količinu tehničkih zahtjeva, sigurnost nije zanemarena – konoplja kao materijal pokazala se tri i pol puta čvršćom od plastike, a ujedno je i trostruko lakša. Vozilo teži 630 kilograma i može prevoziti do 750 kilograma tereta. Maksimalna brzina je 72 km/h, iako je prvenstveno zamišljen za korištenje u urbanim sredinama s nižim ograničenjima brzine – izjavio je Kolovrat za Jutarnji list.
Društvena odgovornost
Kolovrat ističe da projekt ima i društveno odgovornu dimenziju – koristi se biorazgradiv materijal s niskim emisijama CO₂, a cijeli poslovni model osmišljen je tako da potiče lokalno gospodarstvo kroz suradnju s malim tvrtkama i obiteljskim gospodarstvima. MatanX nudi održivu alternativu tradicionalnim dostavnim vozilima te ujedno pomaže u praćenju kvalitete zraka.
Ideja se počela razvijati još 2016. godine, a iza nje stoje godine istraživanja i suradnje s domaćim i međunarodnim stručnjacima. Prvi konopljini granulat Kolovrat je uspio proizvesti 2020. godine. Za izradu karoserije koristi se tehnologija koja uključuje kombinaciju injektiranja, infuzije i vakuuma – postupak koji su sami razvili.
U cijelom procesu ključna je bila i pomoć članova tima poput Darka i Mladena, od kojih je jedan glavni inženjer karoserije. Trenutno postoje tri gotova vozila, a cilj je do iduće godine povećati njihov broj na trideset, što bi označilo početak stvarne komercijalizacije. Vozila se neće prodavati, već će se zadržati u vlasništvu tima kako bi se koristila u sustavu koji donosi veći prihod.
Naziv “MatanX” ima dvostruko značenje – referira se na Kolovratov rodni Imotski te na kraticu za Mobile Advanced Trade Advertising Network Exchange, što opisuje funkciju vozila: dostavu, oglašavanje i nadzor kvalitete zraka. Osim zaposlenih vozača, planira se i car sharing model u kojem će građani moći koristiti vozila za osobne potrebe, poput selidbi.
Pošteni radni uvjeti
Projekt će najprije krenuti u Zagrebu i Amsterdamu, gdje Kolovrat ima poslovnu bazu i podršku lokalnih institucija. Naglasak je na poštenim radnim uvjetima i pravednom poslovanju. Vozila će ostvarivati prihod iz više izvora: godišnjih pretplata (90 eura za 250 sati vožnje i promotivni prostor), oglašavanja (2 eura za 15 minuta prikazivanja poruke), kao i od prodaje podataka o zagađenju zraka. Za razliku od konkurencije, podaci su samo sporedni izvor prihoda.
Očekivani povrat ulaganja od 20.000 eura po vozilu planira se ostvariti unutar 10 mjeseci. U budućnosti su u planu i druge verzije vozila, poput turističkih, bez reklamnih ekrana. No, Kolovrat naglašava da konačni cilj nije samo proizvodnja automobila od konoplje, već demonstracija potencijala tog materijala – već sada proizvode i predmete poput čaša koje izgledaju poput plastičnih.
Na kraju, Kolovrat očekuje podijeljene reakcije javnosti – dizajn vozila neće svima biti privlačan, ali je želja izazvati interes i pokrenuti raspravu. Jer, kako kaže, ako nema reakcija – onda kao da ništa nije ni napravljeno.