Ako ste pušač, sigurno ste primijetili da više u nekim lokalima ne možete piti kavicu i pri tom pušiti. Razlog su inspekcije koje se provede po ugostiteljskim objektima kako bi se provjerilo poštivaju li se pravila.
Kako piše portal Srednja.hr, inspekcija je od početka godine ‘pročešljala’ čak 389 ugostiteljskih objekata, a kontrolirala se provedba zakonskih odredbi koje se odnose na pušenje unutar kafića. Zakonom je strogo propisano da taj prostor mora biti zatvoren i fizički odvojen od drugih prostora te kolika mu je površina. U prekršaju je bio gotovo svaki drugi pregledani objekt.
Iako su ta pravila Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih i srodnih proizvoda na snazi već godinama, od početka 2025. inspekcija intenzivno obilazi ugostiteljske objekte. Cilj je bio provjeriti poštuje li se dio zakona koji propisuje kako treba izgledati prostor za pušenje u tim objektima.
Za to da se pravila provode odgovoran je vlasnik, odnosno korisnik prostora, naglašavaju dodatno. S obzirom na to da je u 46 posto, dakle skoro svakom drugom objektu, uočena nepravilnost, zanimalo nas je i što se najviše kršilo. Najčešće su nepravilnosti bile vezane uz zatvaranje terasa.
– Najčešća nesukladnost je što objekti koji imaju prostor za usluživanje na otvorenom, ‘terase’, u hladnijim mjesecima isti na različite načine ‘zatvore’ i time ga prema definiciji predmetnog Zakona pretvore u zatvoreni javni prostor u kojem pušenje nije dozvoljeno, a inspekcija u nadzoru zatekne osobe koje puše,navode iz Državnog inspektorata za srednja.hr.
- OGLAS -
Inače, za utvrđene prekršaje propisne su novčane kazne u iznosu od 9.290.60 do 19.908,42 eura za pravnu osobu, te od 663,61 do 1.990,84 za fizičku osobu i odgovornu osobu. U skladu s propisanim ovlastima, sanitarna inspekcija izdaje prekršajne naloge. Oni koji su u prekršaju kaznu moraju platiti u roku od osam dana od dana pravomoćnosti prekršajnog naloga. Također, sukladno odredbama prekršajnog zakona, okrivljenik može u ostavljenom roku uplatiti 2/3 novčane kazne i smatrat će se da je novčana kazna uplaćena u cijelosti. Dakako, ugostitelj ima pravo prigovora pa se onda predmet rješava sudskim putem.
U ovom kontekstu valja podsjetiti da je još prošle jeseni Ministarstvo zdravstva pokrenulo je izmjene Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda. Njime bi se zabranili svi grijani duhanski proizvodi u zatvorenom kao i prodaja nikotinskih vrećica maloljetnicima. Jasno se zabranjuje mlađima od 18 godina, osim cigareta, prodavati električne cigarete, bezdimni duhanski proizvodi i biljni proizvodi za pušenje, kao i popularne nikotinske vrećice. Iako je prodaja duhanskih proizvoda mlađima od 18 godina već bila zabranjena, plan je bio ovim izmjenama uvesti i visoke novčane kazne za prekršitelje. Međutim, javna rasprava okončana je još u studenom, ali izvješće nije objavljeno niti su zakonske izmjene objavljene u Narodnim novinama.
- OGLAS -
Magazin Ja TRGOVAC i agencija Hendal tijekom siječnja 2025. godine proveli su istraživanje koje je, među ostalim, pokazalo da duhanske proizvode u Hrvatskoj konzumira nešto više od trećine građana, njih 37 posto. Po vrstama na vrhu su cigarete sa 74 posto udjela među konzumentima.
Istraživanje je također pokazalo da nešto više od trećine konzumenata (36 posto) na duhanske proizvode troši do 30 eura mjesečno. Jednak udio ima i skupina konzumenata koja na ove proizvode izdvaja do 70 eura mjesečno. Onih koji troše do 140 eura imamo 20 posto, a konzumenta koji troše više od 140 eura mjesečno je osam posto.
- OGLAS -
Rezultati istog istraživanja pokazuju i da inflacija nema prevladavajući utjecaj na konzumaciju duhanskih proizvoda. Naime, ukupno je 53 posto konzumenata izjavilo da poskupljenja ne utječu na iznos koji planiraju potrošiti na duhanske proizvode, dok je osam posto onih koji će trošiti više za ovu kategoriju. Ipak, ukupno je 39 posto konzumenata duhanskih proizvoda istaknulo kako zbog poskupljenja sada troše manje na duhanske proizvode. Ovo istraživanje provedeno je na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 18 godina, piše Srednja.hr.